תזונה ובריאות הרשתית

כולם כבר יודעים שתזונה דלת שומן ועשירה בפירות, ירקות ודגנים מלאים חשובה לבריאות הכללית.
אבל האם ידעתם שאותה תזונה בריאה טובה גם לעיניים ועשויה אפילו להפחית את הסיכון לפתח ניוון מקולרי הקשור לגיל (AMD)?
מזונות עשירים בויטמינים A, C ו-E כולם טובים לעיניים ולבריאות הכללית. אבץ, לוטאין, זאקסנטין וחומצות שומן אומגה 3 ממלאים גם הם תפקיד חשוב:

  • ויטמין A – כחיוני לראיית כל ספקטרום האור, העין צריכה לייצר פיגמנטים מסוימים כדי שתאי הקולטנים ברשתית שלנו יפעלו כראוי. אם יש מחסור בויטמין A, ייצור הפיגמנטים הללו נפסק. ויטמין A גם מסייע להזין חלקים אחרים של העין, כולל הקרנית, השכבה השקופה בקדמת העין. המקורות לויטמין A כוללים חלב, חלמונים וכבד, וניתן לקבל אותו גם מאכילת פירות וירקות צהובים וכתומים העשירים בבטא קרוטן כמו גזר, בטטה, דלעת, מנגו ומשמשים.
  • ויטמין C – הנוזל בתוך העין הוא בדרך כלל עשיר בויטמין C, המסייע במניעת חמצון המעכיר את עדשת העין, מה שמוביל לקטרקט. ניתן למצוא אותו ברוב הפירות והירקות, במיוחד בתפוזים, אשכוליות, פפאיה, תותים, עגבניות ופלפלים ירוקים.
  • ויטמין E – מגן על התאים בעיניים מפני נזק הנגרם על ידי רדיקלים חופשיים, המזיקים לרקמת העין. נזק זה עלול להגביר את הסיכונים לפתח ניוון מקולרי הקשור לגיל (AMD) וקטרקט. מקורות מזון לוויטמין E כוללים אגוזים, זרעי חמניות, נבט חיטה ושמנים צמחיים.
  • אבץ – עוזר להביא ויטמין A המאוחסן בכבד שלנו לרשתית. מקורות טובים כוללים ביצים, עופות, קטניות (אפונה, בוטנים ושעועית), בשר בקר, דגנים מלאי.
  • לוטאין וזאקסנטין – שני קרוטנואידים שהם פיגמנטים מסיסים בשומן שנותנים צבע לצמחים. לוטאין וזאקסתין נמצאים באופן טבעי בעיניים שלנו ומשמשים כהגנה מפני אור אולטרה סגול. עם זאת, הם פוחתים עם הזמן ולכן עלינו לאכול מאכלים ירוקים וצהובים כגון תרד, קייל, ברוקולי ותירס כדי לחדש אותם.
  • אומגה 3 – עוזר לגוף שלך לספוג ויטמינים, במיוחד ויטמינים A ו-E, וניתן למצוא אותם בדגים כמו סלמון, טונה ופורל.
    ***אם אובחנת עם AMD או מחלת רשתית ניוונית אחרת, חשוב להיבדק על ידי רופא מומחה לרפואת עיניים ולשוחח איתו לגבי נטילת תוספי מזון שיכולים להועיל להאט את התקדמות המחלה.***
מטופלים יקרים,
המרפאה פועלת כרגיל בתנאים מוגנים ומותאמים.
לתיאום תור נא לפנות לטלפון מספר 03-6172582.
בברכה,
ד"ר דינה צור